sunnuntai 5. maaliskuuta 2017

Milloin pääsen flunssan jälkeen treenaamaan?

 Moni aktiivisesti treenava varmaan kokee sairauden erityisen harmilliseksi. Sen lisäksi, että on tietyn ajan sairas, pitää vielä lisäksi palata normaaleihin treeneihin kevyesti, ettei aiheuta itselleen lisäsairautta liian aikaisin aloitetun liikunnan vuoksi.

Itselläni oli aluksi sairasloma ja kehotus lääkäriltä liikkua vain kevyesti rajun kortisonikuurin vuoksi. Heti kun aloin lääkehöyryiltäni ajattelemaankin salitreeniä, lähti flunssan oireet lähestymään ja niin sitä tässä istutaan ihanana lopputalven aurinkoisena päivänä oman kodin vankina ilman mitään saumaa lähteä edes ulos kävelemään.

Ja tämähän harmittaa. Aina kun on flunssa, sitä yrittää googlettaa jonkun viisaan lausuntoa siitä, milloin treenamisen voi aloittaa uudelleen ja aina sitä löydän ne samat lähteet, joissa kehotetaan lepäämään flunssan jälkeen ainakin niin monta päivää kuin flunssakin on ollut. Huoh. Ja niin, tottahan se on, pitäisi vain malttaa mielensä.

Nämä sairaspäivät on vain niin tylsiä. Varsinkin kun on möllöttänyt kotona lähes neljän seinän sisällä viimeiset kaksi viikkoa. Onhan tästä toki hyötyäkin. Oon ehtinyt pitkään ja hartaasti pohtimaan oikeasti elämää ja tärkeitä elämässä. Siis sitä mikä oikeasti on tärkeää ja mikä ei. Yksi ajatus onkin nyt kytenyt mielessäni. Rentous ja rentous nimenomaan syömisessä on yksi asia. Sairaana ei oikein muutenkaan jaksa ihan niin tiukasti katsoa, mitä sieltä suusta menee alas, kunhan menee edes jotain. Tulin siis siihen tulokseen, että vaikka PT:ni on tehnyt mulle grammantarkan ruokavalion kiinteytystavoitettani tukemaan, en nyt ehkä taida sitä enää tämän sairasjakson jälkeen niin tarkasti noudattaa. Miksi? No siksi, että tällä hetkellä tuntuu, että ei ole energiaa punnita, pakata eväitä ja koko ajan varmistella, että varmasti kaapista löytyy seuraava ateria kaikkine ainesosineen. Ja siksi, että haluan kokata välillä taas jotain vähän maistuvampaakin. Ja vielä siksi, että tässä on nyt suoritettu ihan liikaa ihan liian kauan ja nyt tais tulla raja vastaan. En oo tästä vielä PT:n kanssa jutellut, mutta näin asian nyt mietin. Tarkoittaa tietysti, että kiinteytyminen hieman vaikeutuu, mutta oman hyvinvointini vuoksi tämän nyt teen.

Tässä sohvalla köllötellessä on myös ollut aikaa harjoittaa viimeksi kirjoittamaani mindfulnessia. Oon jopa ihan alkanut odottelemaan päivittäisiä hetkiäni tietoisen läsnäolon parissa J


Toivottavasti loppuviikosta pääsisin jo hiukan aloittelemaan treenejäkin, vaikka vain täällä kotona. Jooga on ollut yleensä mulle ensimmäinen treenimuoto sairauden jälkeen, kevyesti tottakai.

perjantai 3. maaliskuuta 2017

Valmista tuli, mitäs sitten tehtäisiin? Vai tekiskö mitään

Höh ja pöh. Niin siinä jälleen kävi. Blogi hiljeni, kun tuli kiire ja paljon muuta tekemistä. Viimeisten kuukausien aikaan on taas tapahtunut niin paljon, ehkä kuitenkin tärkeimpinä asioina Trainer4You PT-koulutusputken päätös, joka kulminoitui eilen viralliseen lisenssitodistukseen, joka saapui T4Y:n asiakastilille. Olen siis koulutettu ja lisensoitu personal trainer J

Perustin marraskuussa toiminimen näitä PT töitä varten ja sen alla olenkin tässä lähtenyt asiakkaitani valmentamaan. Näitä PT hommia teen maksimissaan muutama pidempi aikainen valmennettava kerrallaan, sillä haluan antaa kaikkeni valmennuksessa oleville ihmisille ja onhan minulla tämä oma päivätyönikin, joka tätä tekemistä rajoittaa jonkin verran. Nyt alan kehittelemään palveluani ja tarkentamaan omaa toimintaani, jotta valmennettavillani on mahdollisuus saada yhdenvertainen palvelukokemus omiin tarpeisiin ja tavoitteisiinsa liittyen.

Hassua, kolme vuotta sitten kävin T4Y:n hyvinvointivalmentajakoulutuksen, jossa haaveilin PT-koulutuksesta, mutta en vielä silloin tohtinut lähteä tähän hommaan ja nyt se on sitten totta :)



Nyt alkaa rauhoittumisen aika

Tässä viimeisen parin viikon aikaan olen pyrkinyt systemaattisesti hiljentämään omaa tahtiani. Olen aikamoinen suorittaja. Koko ajan pitää olla joku tai joitain projekteja työn alla ja viimeisen kahden vuoden ajan olenkin opiskellut. Ensin tradenomi tutkintoni korotus YAMK-tasolle ja siihen heti perään ilman hengähdystaukoa PT-koulutus. Näiden koulutusten lisäksi tietysti kiireinen työ, omat treenit ja kaikenlainen sinkoilu suuntaan ja toiseen on vienyt energiaa aika paljon. Nyt on siis aika rauhoittua. Ensimmäistä kertaa moneen kuukauteen mulla on menossa yli kuukauden mittainen putki ilman mitään sovittuja menoja ja enimmäistä kertaa pitkään aikaan näköpiirissä ei ennen lomamatkaamme mulla ei ole yhtään viikonloppua varattu J

Tästä jännittävästä suunnittelemattomuudesta ja tekemättömyydestä intoutuneena olenkin tässä tutustunut mindfulnessiin, ihan siis konkreettisesti sitä harjoittamalla. Pyrin nyt vain kokeilemaan, en opiskelemaan ja hamuamaan kaikkea tietoa aiheesta, ettei siitäkin tule suoritus. Nyt on viisi päivää takana ja olen ollut raskaista työpäivistä ja orastavasta flunssasta huolimatta hyvinkin positiivisella ja huumorimielellä. Liekkö harjoituksissa voimaa?

Mindfulnessissa on kyllä mielenkiintoista, että mielessä myllertävien asioiden keskellä voi hetkeksi hiljentyä ihan omaan maailmaan, jossa risteilevät ajatukset jotenkin vähenee. Toki kaikenlaisia ajatuksia yrittää tulla mieleen, mutta näköjään ne pystyy hätistelemään mielestä pois, kun keskittyy vain hetkeen. En pysty vielä tuohon mindfulnessiin ilman apuja, mutta oon tehnyt harjoituksia Youtubesta löytyneillä videoilla ja 3 minutes mindfulness appsilla. Appsi oli kyllä kelju, siinä oli vain muutama avoin harjoitus, joita pystyi kuuntelemaan ja lukittuna runsaasti harjoituksia, joita ei pystynyt kuuntelemaan ilman ostoa. No, päädyin ostamaan appsin 10 eurolla, nyt on sitten harjoituksia mitä tehdä aika helposti. Noi siitä hyviä, että harjoituksen pystyy tekemään vaikka töissä. Se ei vaadi kuin 3 minuuttia ja kuulokkeet korville, ok, en oo vielä testannut, mutta ens viikolla testaan.


Olisi kiva kuulla tai löytää muidenkin kokemuksia mindfulnessista tai jopa ihan meditaatiosta. Ja myös hyviä suosituksia jostain lyhyestä retriitistä tms, haluaisin nimittäin sellaiseen mennä katsomaan, olisiko minusta vaikka viikonlopun ajaksi hiljentyjä J