maanantai 7. marraskuuta 2016

Oivalluksia omasta tulevasta PT-työstä

Tänä viikonloppuna oli PT3 jakso Trainer4You:n personal trainer -koulutuksessa. Teemana tällä kertaa oli harjoittelun kokonaisohjelmointi ja psyykkinen valmennus. Molemmat oli ihan äärettömän mielenkiintoisia aiheita ja nyt kun pikku hiljaa harjoitusasiakkuuteni  on käynnistynyt, luennoista saatu anti todellakin tuli tarpeeseen.

Kokonaisohjelmointia oon odottanut jo jonkin aikaa, ihan jo oman itsenikin takia, mutta myös sen takia, että pääsisin etenemään asiakkaideni kanssa kunnon suunnitelmiin. 




Me tehtiin koulutuksessa ryhmätyönä sellaiselle harjoituskeissille kokonaisohjelmointi, joka oli tosi mielenkiintosta. Meillä kaikilla ryhmässä olleilla oli siihen omat osaamisalueet, joilla ohjelmasta tuli mun mielestä aika hyvä. Erityisen iloinen kuitenkin olen omasta oivalluksesta, jonka sain myös puskettua läpi ohjelmointiin. Eli keissin henkilöllä oli jonkin verran ryhtiongelmia ja muissakin lähtökohdissa tarvetta aloittaa ensimmäinen makrosykli  keppijumpalla. Keppijumppaan mulla oli jonkin verrankin annettavaa, koska oon tässä tämän syksyn aikana joutunut siihen perehtymään ihan itseni ja parin asiakkaan kautta. Voisin itseasiassa tässä jossain vaiheessa tehdä vaikka tänne blogiin pienen keppijumppaohjelman.


Psyykkisen valmentamisen keinot raapaistiin pintapuolisesti, mutta tähän vaiheeseen riittävästi. Päästiin harjoittelemaan omilla ajatuksillamme erilaisten kysymyksien kautta omia tavoitteita ja mittareita valitsemaamme aiheeseen ja se olikin todella silmiä avaavaa. Itselläni on jonkin verran ollut erityisesti tuolla treenin puolella ollut sellaista kukasta kukkaan hyppimistä, johtuen tietysti kaikista näistä koulutuksen kautta opituista asioista, joita on ollut ihan mielenkiinnossta pakko testailla. Siksi sitä PT:takin itselleni etsin niinkuin reilu viikko sitten kirjoittelin. Mielenkiintoisia asioita ja näyttäisi siltä, että tuohon psyykkeeseen ja mentaalivalmennukseen pitää paneutua lisää heti, kun tästä koulutuksesta selviää. Mutta otin heti käyttöön harjoitusasiakkaan ohjelmointiin esimerkiksi itsearviointilomakkeen, jolla hän pääsee arvioimaan omaa jaksamistaan. Tässä kirjoittaessani oivalsin myös, että hänen pitää myös arvioida oma kykynsä selviytyä tästä valmennuksesta ja siitä, mitkä asiat saattavat olla hänen kompastuskivensä. Näin me  voidaan yhdessä kiinnittää niihin erityishuomiota, ettei skenaariot toteudu.

Erityisosaaminen löytyi
Ja sitten se suurin oivallus! Oon tässä alkanut pohtimaan tulevaa PT-uraani ja sitä, mitkä asiat ovat mun erikoisalaa ja mulle ominaisia toimintatapoja. Ja oivallus tuli, kun kuuntelin opiskelijakollegani tuskaa asiakkaan peloista kuntosaliharjoitteluun ja liian nopeasti isoiksi kasvaviin lihaksiin (myytti). Tajusin siinä omia ajatuksiani heitellessä ja toisten näkökulmia kuunnellessa, että Polte, Jenni, yksi n ja yhdessä, on jättänyt muhun jälkensä. Positiivisessa mielessä. Nimittäin, mun ratkaisut liittyivät vahvasti toiminnalliseen harjoitteluun, erilaisten välineiden käyttöön harjoittelussa ja niiden yhdistämiseen perinteiseen saliharjoittelussa. Muilta ei juurikaan näitä ajatuksia tullut. Eli mä olen vahvasti toiminnallisuuden kannattaja ja vahvasti aion tuoda myös tätä mun valmennettaviensa treeniohjelman, ellei tietysti erikseen kielletä. Sillä toiminnallisuudella saadaan monipuolisia ja mielenkiintoisia treenejä aikaiseksi, ja erityisesti ihan tavallisen kunnon kohottajana ja painonpudottajan ohjelmissa mä näen niille selvän paikan. Todisteet toiminnallisuuden toimivuudesta on mussa itsessäni. Se mitä mun fysiikalle ja kunnolle ylipäätään tapahtui lyhyessä ajassa, oli huikeita. Lisäksi rajattomat soveltamismahdollisuudet esimerkiksi kotiin, työmatkoille, ulos ja tietty salille on loputtomat. Kyllä mä perinteisiä salitreenejäkin joka tapauksessa suunnittelen, mutta rakkaus lajiin on toiminnallisuudessa ja monipuolisissa harjoituksissa sekä -välineissä.

Lisäksi mun erikoisalaa tulee olemaan ravitsemus. Vuosikausia oon ahminut tietoa (mm. Ravistemustieteiden perusopinnoista), artikkeleista, blogeista, tutkimukisista. Eli kysy niin multa löytyy kyllä tietoa ja mielipiteitä aiheeseen :D Toki tän viikonlopun koulutuksessakin oli tästä asiasta puhetta, että ravitsemussuosituksiin on asiakastyössä paras nojata eikä lähteä soveltamaan omia havaintojaan. Mutta omat ajatukseni ravinnosta noudattavatkin hyvin pitkälle noita suosituksia, joten en joudu omaa ajatusmaailmaani mitenkään radikaalisti muuttamaan. 

Ja loppusanoissa viikonlopusta. Taas oivalsin Trainer4Youn koulutuksen hyvyyden, Oikeasti meidät suorastaan pakotetaan ottamaan kaikki hyvinvoinnin osa-alueet huomioon PT-työssä. Kouluttaja Maija moneen kertaan korosti sitä, että kun me nyt olla Trainer4Youn koulutuksessa, niin meidän pitää huomioida lihaskunto, kestävyys, liikkuvuus, ravinto ja hyvinvointi yhtenä kokonaisuutena asiakkaan kanssa. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti