sunnuntai 23. lokakuuta 2016

Stressi, hus pois

Viimeisen muutaman viikon aikana olen huomannut, että stressi on hieman alkanut vaivata. Tämä syksy on ollut muiden syksyjen tavoin töissä kiireinen ja se on aiheuttanut myös stressiä. Huomaan sen vaikutukset yleensä ensimmäisenä sillä, että en enää keskity kunnolla siihen mitä teen. Seuraavaksi se vaikuttaa yöuniini, ensin heräilen ja sitten tulee pitenevät hereillä olo jaksot keskellä yötä. Päivisin tuntuu, että syke on kohollaan ja sydän pompottaa ulos rinnasta.

En ole oikein keksinyt mitään maailmoja mullistavia keinoja stressin selättämiseksi, mutta muutaman kikan tilanteen kohentamiseksi olen löytänyt.

Keskeytyneet yöunet yritän selättää ensin mindfulness-harjoituksella tai päässä pyörivien asioiden kirjoittamisella kännykkäni muistioon keskellä yötä. Jos nämä eivät auta ja levoton pyöriminen sängyssä jatkuu, siirryn usein sohvalle nukkumaan. Jostain syystä tämä keino toimii lähes poikkeuksetta, mutta kovin usein en sitä viitsisi käyttää.

Jos töissä tuntuu, että vauhti kiihtyy ja tekeminen on päätöntä sinkoilua, siirryn usein selkeään to do –listaan. Kirjoitan kaikki meneillään olevat työt ja tehtävät yhdelle paperille ja aloitan purkamaan listan ärsyttävimmästä tehtävästä. Yliviivaan aina tehdyn työn yli. Tehtyjen töiden määrän näkeminen helpottaa ja rauhoittaa.

Erityisesti työperäistä stressiä selätän myös treenaamalla. Mielellään hakeudun ryhmätreenien pariin, sillä yksin salipuurtaminen ajaa liiaksi ajatuksia työhön. Ohjattu treeni ryhmässä taas saa ohjattua ajatukset vain ja ainoastaan treenin suorittamiseen ja sen jälkeen mieli onkin paljon tyynempi.

Olen jo vuosikaudet tehnyt hyvin säännöllistä työaikaa, vaikka työni mahdollistaisi liukuvan työajan. En myöskään mielelläni lue sähköpostejani illalla ja olen puhelimessanikin työmeilin asetukset laittanut sellaiseen tilaan, että postit haetaan ainoastaan kun avaan meilini. Helpottavaa kun illalla puhelin ei kilkkaa ainakaan työasioiden takia. Nyt pitäisi kyllä säätää myös erilaisten appsien asetuksia, koska olen huomannut, että tartun puhelimeeni appsien notifikaatioiden takia jatkuvasti. Tämä on huono tapa ja saa tarttumaan puhelimeen aivan jatkuvasti. 


Ja viimeisenä, mutta ei missään nimessä vähäisimpänä, menen metsään. Metsässä käveleminen rauhoittaa, siellä mieli lepää ja jos vaan antaa mielensä vaeltaa luonnon äänissä, hajuissa ja väreissä, ajatukset rauhoittuvat. Samalla saan raitista ilmaa ja hyvän palauttelevan treenin. Ja mikä parasta, aina ei tarvitse lähteä kovinkaan kauas. Asuntomme lähellä on pieni kaupunkimetsä, sinne kuuluu kyllä vilkas liikenne ja vastaan tulee usein muita kävelijöitä, mutta pienikin pala luontoa auttaa. Kokeile vaikka!

Onko kenelläkään muita hyviä vinkkejä stressin selättämiseen tai jopa estämiseen?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti