tiistai 4. lokakuuta 2016

Millaisia välineitä kotitreenissä voi käyttää?

Varmaan monella löytyy sängyn alta pölyttymästä ties minkälaista stepperiä ja tyhjentynyttä jumppapalloa? Millaisia välineitä kotitreeniin kannattaisi hankkia, jotta niille olisi mahdollisimman paljon hyötykäyttöä? Ja se suurin dilemma, miten niitä treenivälineitä ihan oikeasti tulisi käytettyä?

Oma pieni kotisalini on kasvanut vuosi vuodelta pienin askelin erilaisilla välineillä. Niitä on käytetty aluksi joskus ja jouluna ja silloin kun nyt sattui huvittamaan. Kun löysin aktiivisemman treenaamisen, niille tuli enemmän käyttöä. Itselläni on tapana kaivautua treenivälineideni pariin niinä päivinä kun ei yksikertaisesti huvita lähteä kotoa mihinkään treenaamaan tai kun vapaa-ajasta treenille ja salireissulle ei meinaa löytyä aikaa sitten millään.

Jos nyt katsoo minun välinearsenaalia, voin ihan rehellisesti tunnustaa, että on ehkä lähtenyt mopo käsistä niiden hankinnassa. Pienemmälläkin määrällä pärjäisi, ja itseasiassa pärjäisi jopa ihan yhtään mitään kotitreenivälinettä. Oma keho on aivan mahtava treenityökalu, jos sitä vaan viitsii käyttää. Itse olen kuitenkin halunnut mahdollistaa itselleni jopa salitreeniin verrattavan treenin ja monipuoliset harjoittelumahdollisuudet.


Jos nyt kuitenkin kotitreenaukseen uskaltaisin jotakin suositella kotitreenuakseen, aloita hankimalla edes nämä
1. Jumppamatto, on muuten aika paljon mukavampaa tehdä vatsoja, punnerruksia tai vaikka venyttelyä ihan jumppaamiseen tarkoitetulla matolla kuin vaikka vuosi sitten pestyllä lattiamatolla, voi jopa laittaa ihan otsan lattiaan loppurentoumiseksi 
2. Tennispallo tai –palloja, nämä ovat halpa väline kehonhuoltoon ja jumien avaamiseen. Ota yksi pallo irtonaisena käyttöön ja pujota kaksi palloa vaikka vanhaan sukkaan.
3. Vastuskuminauha, siinäpä vasta monipuolinen väline, joka vie vähän tilaa ja ei maksa paljoa. Sillä voit tehdä niin lihaskuntoharjoitteita kuin kehon liikkuvuutta parantavia liikkeitä.


Oma kotisalini työhuoneemme nurkassa on aivan totaalikaaos kaikkine vermeineen. Olen epätoivoisesti yrittänyt keksiä, mihin ilveeseen voisin sijoittaa siististi säilytykseen kaikki yhteensä 100 kiloa rautaa eri muodoissa, siten, että ne ovat myös helposti käytettävissämme. Vielä en ole keksinyt muuta kuin lattian nurkan lattialla, vinkkejä otetaan vastaan :P

KotikuntosalivälineetTästä kaaosnurkasta löytyy tällä hetkellä:
- Tanko, eri painoisia levypainoja 55 kiloon saakka
- 4 kahvakuulaa, 2 x8 kg, 12 kg ja 18 kg
- jumppakeppi
- Säädettävät käsipainot 8 kg/kpl
- Jumppamatto- Gymstick functional training harjoitusnauhat (kotimainen vastine TRX naruille)
- Tennispalloja, foam roller ja salaojaputki lihaskalvoille
- Eri jäykkyyksiä jumppakuminauhoja 
- Leuanvetotanko

Oho, jopas onkin :-D En siis voi ainakaan siihen vedota, että en ehdi lähteä salille.





Miten voin treenata kotona?

Usein tosiaan kuulen sanottavan, että ei oikein kotona saa aikaiseksi treenata. Mitäs jos tekisit aluksi vaikka pienen treenin? Älä katso kelloa ja tee sen mukaan, se on muuten tylsää hommaa!!

Mitä jos sopisit itsesi kanssa, että ensin viitisen minuuttia lämmittelisit itsellesi mukavalla tavalla? Tanssit hyvän musiikin tahtiin, kävelet ympäri kotiasi hyppelehtien, käsiä heilutellen ja itseäsi eri suuntiin taivutellen. Sen jälkeen sovit, että teet vaikka 10 toistoa yhtä liikettä, sen jälkeen toiset 10 jotakin toista liikettä ja vielä 10 toistoa kolmatta.

Esimerkiksi 10 kyykkyä, 10 vatsalihasliikettä ja 10 esineen (esim. suljetun repun, jossa on laitettu sopiva määrä tavaraa sisällä) pään yläpuolelle nostoa. Kun olet tehnyt nämä, kuulostele itseäsi. Miltä tuntuu, nyt kun olet jo vauhdissa, voisitko tehdä vähän ajan päästä saman uudelleen? Tee kierroksia niin monta kuin huvittaa, ole armollinen, mutta päättäväinen. Tee se, minkä lupaat itsellesi ennen kuin ryhdyt seuraavaan kierrokseen.  Ota tällainen rutiiniksi ja lisää harjoitusmääriä viikkoosi pikku hiljaa.

Yksi vaihtoehto, johon olen itse tykästynyt kotitreenauksessa, jos en jaksa suunnitella itselleni treeniä, etsin treenin Youtubesta. Suosikki Youtube-treenikanavani on amerikkalainen Fitness Blender. Treenit ovat hyvin eri tasoisia, kestoisia ja ja erilaisilla välineillä ja ilman välineitä tehtäviä. Valitse vain itsellesi mieluisin vaihtoehto. Vinkkaa mulle hyvistä muista treenikanavista, jos tiedät sellaisia

5.10. jälkipäivitys, unohtuipa tietenkin mainita kotimainen innovaatio kotitreenaamiseen. Nimittäin Yoogaia-sovellus. Ihan mahtava, paljon erilaisia treenejä, mahdollisuus jakaa livenä kuvaa ohjaajalle, joka voi sitten opastaa parempaan suoritukseen. Suosittelen lämpimästi :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti