torstai 6. lokakuuta 2016

Liikkuvuus, venyttely ja kehonhuolto kunniaan

Olen jostain syystä ollut viimeisen kuukauden aikana yläkropasta todella tukossa ja jumissa. Jotta en jumahtaisi ihan täysin, aloitin oireiden ilmettyä oikein tehokehonhuollon pyrkimällä joka päivä tekemään useita pieniä hetkiä erilaisia kehoa avaavia ja venyttäviä harjoitteita, oman kehonpainolla, kuminauhalla, kepillä, staattisin ja dynaamisin venytyksin sekä rullaillen. Eli you name it, mitä en olisi hyödyntänyt.

Toistaiseksi jumi jatkuu, mutta sille voi olla myös eräs terveydellinen syy, miksi näin on ja miksi en meinaa saada kipua kuriin. Mutta mielestäni tämän tehokuurin aikana liikkuvuuteni ylipäätään on parantunut paljon. Kävin salillani Poltteella kehonpainoharjoittelutunnilla tutustumiskäynnillä ja teemana olikin liikkuvuus. Ihanaa, 45 minuuttia oikeaa tehovenyttelyjä pitkillä staattisilla venytyksillä. Poimin sieltä pari ihan uutta liikettä, jotka varmasti jää hyötykäyttöön myöhemminkin. Nappaa säkin nämä omaan liikepankkiisi.

Hartioiden venytykselle en ole oikein meinannut löytää muuta hyvää liikettä kuin perinteisen ”käsivarren halauksen”. Mutta nyt sain jopa kaksi aika makeasti hartioihin, erityisesti etuosaan, osuvaa venytysliikettä. Ja uudenlaisen lantiota ja sisäreisiä avaavan liikkeen. Päätin nyt jakaa nämä löydökset myös täällä blogissa.

Olan/hartioiden venytys numero 1.
Hyvä olkapäävenytys

Mene lattialle päin makuulle ja taita vasen käsi kroppasi alle. Painaudu olkaasi vasten niin, että se on tiukasti kiinni lattiaa vasten. Jos et saa tuntumaa, taivuta vasenta jalkaa lattiaa vasten sivulle koukkuun ja hae jalan asennolla lisää tehoa venytykseen. Vaihda puoli.

Olan/hartioiden venytys numero 2.
Tehokas hartioiden venytysliike

Tehokas hartioiden venytysliike

Tehokas hartioiden venytysliike

Istu selkä suorana, vie käden vartalon taakse mahdollisimman pitkälle kämmenet kiinni lattiassa, pikkurillit lähellä toisiaan. Lähde hitaasti ”kävelemään” kämmenillä kohti vartalon sivuja käsivarren koko ajan suorana, vartalon laskeutuu kohti lattiaa. Kun kädet ovat sivuilla suorana, olet selkä kiinni maassa. Lähden hitaasti takaisin ylös, samalla tapaa kuin laskeuduit alas, mutta pyri pitämään yläkroppasi mahdollisimman matalana. Toista tätä muutamia kertoja.

Lantion ja sisäreisien venytys
Venytysliike sisäreisille ja lantiota avaava liike

Asetu päinmakuulle lattialle. Tuo jalat timantinmuotoiseen asentoon mahdollisimman lähelle haaraa jalkapohjat yhdessä. Paina nyt jalkojasi aktiivisesti kohti lattiaa ja pyri pitämään asento koko ajan tällaisena.  Lantio painautuu kohti lattiaa. Huom! Olen aika liikkuvainen ja sainkin itseni aikalailla sammakkoasentoon tässä liikkeessä. Suorita oman liikkuvuutesi rajoissa ja älä lannistu, jos et saa jalkoja yhtä tiiviisti lattiaan kuin mitä ne minulla on.


Sellaiset, toivottavasti näistä venytyksistä on jollekin muullekin yhtä suuri hyöty kuin minulle. Ja pahoittelut, mustat housut mustalla jumppapatjalla valokuvassa ei ole paras valinta :/ Parannetaan taas ens kerralla asiaa :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti