maanantai 7. marraskuuta 2016

Oivalluksia omasta tulevasta PT-työstä

Tänä viikonloppuna oli PT3 jakso Trainer4You:n personal trainer -koulutuksessa. Teemana tällä kertaa oli harjoittelun kokonaisohjelmointi ja psyykkinen valmennus. Molemmat oli ihan äärettömän mielenkiintoisia aiheita ja nyt kun pikku hiljaa harjoitusasiakkuuteni  on käynnistynyt, luennoista saatu anti todellakin tuli tarpeeseen.

Kokonaisohjelmointia oon odottanut jo jonkin aikaa, ihan jo oman itsenikin takia, mutta myös sen takia, että pääsisin etenemään asiakkaideni kanssa kunnon suunnitelmiin. 




Me tehtiin koulutuksessa ryhmätyönä sellaiselle harjoituskeissille kokonaisohjelmointi, joka oli tosi mielenkiintosta. Meillä kaikilla ryhmässä olleilla oli siihen omat osaamisalueet, joilla ohjelmasta tuli mun mielestä aika hyvä. Erityisen iloinen kuitenkin olen omasta oivalluksesta, jonka sain myös puskettua läpi ohjelmointiin. Eli keissin henkilöllä oli jonkin verran ryhtiongelmia ja muissakin lähtökohdissa tarvetta aloittaa ensimmäinen makrosykli  keppijumpalla. Keppijumppaan mulla oli jonkin verrankin annettavaa, koska oon tässä tämän syksyn aikana joutunut siihen perehtymään ihan itseni ja parin asiakkaan kautta. Voisin itseasiassa tässä jossain vaiheessa tehdä vaikka tänne blogiin pienen keppijumppaohjelman.


Psyykkisen valmentamisen keinot raapaistiin pintapuolisesti, mutta tähän vaiheeseen riittävästi. Päästiin harjoittelemaan omilla ajatuksillamme erilaisten kysymyksien kautta omia tavoitteita ja mittareita valitsemaamme aiheeseen ja se olikin todella silmiä avaavaa. Itselläni on jonkin verran ollut erityisesti tuolla treenin puolella ollut sellaista kukasta kukkaan hyppimistä, johtuen tietysti kaikista näistä koulutuksen kautta opituista asioista, joita on ollut ihan mielenkiinnossta pakko testailla. Siksi sitä PT:takin itselleni etsin niinkuin reilu viikko sitten kirjoittelin. Mielenkiintoisia asioita ja näyttäisi siltä, että tuohon psyykkeeseen ja mentaalivalmennukseen pitää paneutua lisää heti, kun tästä koulutuksesta selviää. Mutta otin heti käyttöön harjoitusasiakkaan ohjelmointiin esimerkiksi itsearviointilomakkeen, jolla hän pääsee arvioimaan omaa jaksamistaan. Tässä kirjoittaessani oivalsin myös, että hänen pitää myös arvioida oma kykynsä selviytyä tästä valmennuksesta ja siitä, mitkä asiat saattavat olla hänen kompastuskivensä. Näin me  voidaan yhdessä kiinnittää niihin erityishuomiota, ettei skenaariot toteudu.

Erityisosaaminen löytyi
Ja sitten se suurin oivallus! Oon tässä alkanut pohtimaan tulevaa PT-uraani ja sitä, mitkä asiat ovat mun erikoisalaa ja mulle ominaisia toimintatapoja. Ja oivallus tuli, kun kuuntelin opiskelijakollegani tuskaa asiakkaan peloista kuntosaliharjoitteluun ja liian nopeasti isoiksi kasvaviin lihaksiin (myytti). Tajusin siinä omia ajatuksiani heitellessä ja toisten näkökulmia kuunnellessa, että Polte, Jenni, yksi n ja yhdessä, on jättänyt muhun jälkensä. Positiivisessa mielessä. Nimittäin, mun ratkaisut liittyivät vahvasti toiminnalliseen harjoitteluun, erilaisten välineiden käyttöön harjoittelussa ja niiden yhdistämiseen perinteiseen saliharjoittelussa. Muilta ei juurikaan näitä ajatuksia tullut. Eli mä olen vahvasti toiminnallisuuden kannattaja ja vahvasti aion tuoda myös tätä mun valmennettaviensa treeniohjelman, ellei tietysti erikseen kielletä. Sillä toiminnallisuudella saadaan monipuolisia ja mielenkiintoisia treenejä aikaiseksi, ja erityisesti ihan tavallisen kunnon kohottajana ja painonpudottajan ohjelmissa mä näen niille selvän paikan. Todisteet toiminnallisuuden toimivuudesta on mussa itsessäni. Se mitä mun fysiikalle ja kunnolle ylipäätään tapahtui lyhyessä ajassa, oli huikeita. Lisäksi rajattomat soveltamismahdollisuudet esimerkiksi kotiin, työmatkoille, ulos ja tietty salille on loputtomat. Kyllä mä perinteisiä salitreenejäkin joka tapauksessa suunnittelen, mutta rakkaus lajiin on toiminnallisuudessa ja monipuolisissa harjoituksissa sekä -välineissä.

Lisäksi mun erikoisalaa tulee olemaan ravitsemus. Vuosikausia oon ahminut tietoa (mm. Ravistemustieteiden perusopinnoista), artikkeleista, blogeista, tutkimukisista. Eli kysy niin multa löytyy kyllä tietoa ja mielipiteitä aiheeseen :D Toki tän viikonlopun koulutuksessakin oli tästä asiasta puhetta, että ravitsemussuosituksiin on asiakastyössä paras nojata eikä lähteä soveltamaan omia havaintojaan. Mutta omat ajatukseni ravinnosta noudattavatkin hyvin pitkälle noita suosituksia, joten en joudu omaa ajatusmaailmaani mitenkään radikaalisti muuttamaan. 

Ja loppusanoissa viikonlopusta. Taas oivalsin Trainer4Youn koulutuksen hyvyyden, Oikeasti meidät suorastaan pakotetaan ottamaan kaikki hyvinvoinnin osa-alueet huomioon PT-työssä. Kouluttaja Maija moneen kertaan korosti sitä, että kun me nyt olla Trainer4Youn koulutuksessa, niin meidän pitää huomioida lihaskunto, kestävyys, liikkuvuus, ravinto ja hyvinvointi yhtenä kokonaisuutena asiakkaan kanssa. 

tiistai 25. lokakuuta 2016

Mistä löytäisin minulle sopivan PT:n?

 PT, kallista fitnesshommaa vai todellista hyötyä myös tavalliselle treenaavalle? Muistan vielä noin kymmenen vuotta sitten vain haaveilleeni PT:stä. Tietopohjana oli tietenkin jenkkiläiset leffat ja julkkikset. Tuolloin mulla oli käsitys, että PT tulee kotoa hakemaan, juoksuttaa henkihieveriin päivittäin, huolehtii treenarin kaikesta liikunnasta ja paljon muistakin elämän osa-alueista. No olisihan tuommoinen varmaan kallista puuhaa , jos PT olisi joka päivä mukana tekemässä treenejä. Mutta jos ihan järjellä ajattelee niin kyllä sitä kai itsekin pitää kantaa oma vastuunsa hyvinvoinnistaan, PT vaan tukee sitä tavoitetta , kaikkea ei kuitenkaan rahalla saa.

Kirjoitin jo aiemmin siitä, kuin vuonna 2013 vihdoin palkkasin oman PT:n. Se mihin häntä oikeasti tuolloin tarvitsin oli vain liikunnan säännöllistämiseen ja oikean suunnan löytämiseen. Nyt oon taas alkanut miettimään PT:n palkkaamista, lähinnä haluaisin saada omiin treeneihini uutta buustia ja vanhojen treenien tekniikoiden tsekkaamista. Kyllä tuleva PT:kin tarvitsee myös PT:n. Näköjään. Olen tehnyt itselleni jo treenien ohjelmoinnin, treenit, ruokavaliot ja kaiken mitä vaan keksin, mutta näköjään itse ei voi itselleen olla valmentaja. En siis ole pysynyt omissa suunnitelmissani juuri ollenkaan. Harmillista, mutta totta. Kirjoitin hetki sitten blogauksen itsekurista, jota en onneksi julkaissut, sillä joudun varmaan vähän siloittelemaan sanojani, koska eihän se nyt ihan niin mennyt kuin olin kirjoittanut.

Nyt siis olen sen edessä, että haluan palkata PT:n. Helppo ratkaisu olisi palata vanhan PT:ni pariin, mitä en pidä yhtään huonona vaihtoehtona, mutta joskus tekee hyvää vaihtaa tai edes kokeilla muutakin. Mutta, niin kuin varmaan monella muullakin, ongelmaksi muodostuu se, että kenet otan PT:ksi, mistä sen oikean löydän ja juuri minulle sopivan?

Tuttavien suositukset on aina hyviä, tosin minulla ei juuri ole PT-palveluja ostavia tuttua Tampereella. Kampaajani suositteli yhtä ja opiskelutoverini PT-koulutuksessa ei ollutkaan ko. PT:stä samaa mieltä. Kumpaa uskoa?

Tästä sainkin idean listata omat ajatukseni , jotka vaikuttavat omaan PT:n valintaprosessiin ja seulontaan, josko sitten itse osaisin myöhemmin vastata omilla nettisivuillani näihin kysymyksiin , koska uskon, että moni muukin pähkii samojen ongelmien parissa.

  1. Mihin PT on erikoistunut tai millaista valmennusta hän pääasiassa tekee?
  2. Millainen koulutus hänellä on ja millainen on hänen oma harrastuneisuus?
  3. Missä PT toimii? Tietyllä salilla, useilla saleilla vai tuleeko sinne missä asiakas on?
  4. Millaisia valmiita paketteja hän tarjoaa?
  5. Millaisia tuloksia hän on saanut aikaiseksi?
  6. Millainen tyyppi  PT on ja millainen on hänen valmennusfilosofiansa?

Näihin kun saisin vastauksen niin olisin jo aika  pitkällä. Ja koska nyt etsin itselleni PT:tä, päätimpä vielä kirjata omat vaatimukseni noihin kysymyksiin, jos joku profiiliin sopiva Tamperelainen PT, vaikka sattuisi tämän lukemaan, saa ottaa yhteyttä, laita vaikka kommenttikenttään viesti ja yhteystietosi niin otan yhteyttä ;)

  1. Erityistä erikoistumista en vaadi, mutta valmennuksessa olisi hyvä käyttää monipuolisesti erilaisia treenimenetelmiä. En etsi pelkkää salivalmennusta vaan sopivalla kombolla salia/muuta lihaskuntoharjoittelua, toiminnallista harjoittelua, kestävyyttä ja jopa kehopainoharjoittelua.
  2. PT-koulutus jostakin Suomen PT-ykköskoulutuslaitoksista ja  vähintään muutaman vuoden työkokemus sekä omaa harrastuneisuutta/osaamista vaadituissa lajeissa.
  3. PT toimii Tampereella tai on valmis tulemaan Tampereelle, ei ketjusaleilla, vaan salilla johon saa kertamaksulla käynnin tai on valmis tulemaan minun valitsemalleni salille tai harjoittelutilaan.
  4. Jonkinlainen ensikäynti: haastattelu + yhteistreeni, jonka jälkeen voimme katsoa, päästiinkö samalle aaltopituudelle ja sopia miten jatketaan. Sopimuksen mukainen paketti, ei valmiita räätälöityjä paketteja.
  5. Toivottavasti onnistumisia, jotka ovat vastanneet asiakkaan tavoitetta. Referenssejä?
  6. Sosiaalinen ja iloinen, mutta treenissä vaativa ja periksi antamaton. Tarvitsen napakan valmentajan, joka  vie mun treenit ihan uudelle tasolle.

Ja mihin mä sitä PT:tä nyt haluan? Katsotaan mun ruokavalio vielä kerran uusiksi, on pari ongelmakohtaa kropassa, joihin haluaisin pureutua, lähinnä yllättäin kiinteytymisajatuksissa ja palata mun vuoden 2014 kuntoon :) Haluan kausisuunnitelman treeneihin ja treeniohjelmat niihin sekä x määrää yhteistreenejä sovitulle ajanjaksolle.


Ootko saman ongelman edessä? Tai oletko löytänyt hyvän ratkaisun PT:n hankintaan?

Niin, onhan niitä erilaisia palveluja ja listauksia, mistä PT:tä voi etsiä. Niitäkin näyttää vain olevan tuhoton määrä, miksei voi olla vain yhtä paikkaa, missä kaikki PT:t esittäytyy?

sunnuntai 23. lokakuuta 2016

Stressi, hus pois

Viimeisen muutaman viikon aikana olen huomannut, että stressi on hieman alkanut vaivata. Tämä syksy on ollut muiden syksyjen tavoin töissä kiireinen ja se on aiheuttanut myös stressiä. Huomaan sen vaikutukset yleensä ensimmäisenä sillä, että en enää keskity kunnolla siihen mitä teen. Seuraavaksi se vaikuttaa yöuniini, ensin heräilen ja sitten tulee pitenevät hereillä olo jaksot keskellä yötä. Päivisin tuntuu, että syke on kohollaan ja sydän pompottaa ulos rinnasta.

En ole oikein keksinyt mitään maailmoja mullistavia keinoja stressin selättämiseksi, mutta muutaman kikan tilanteen kohentamiseksi olen löytänyt.

Keskeytyneet yöunet yritän selättää ensin mindfulness-harjoituksella tai päässä pyörivien asioiden kirjoittamisella kännykkäni muistioon keskellä yötä. Jos nämä eivät auta ja levoton pyöriminen sängyssä jatkuu, siirryn usein sohvalle nukkumaan. Jostain syystä tämä keino toimii lähes poikkeuksetta, mutta kovin usein en sitä viitsisi käyttää.

Jos töissä tuntuu, että vauhti kiihtyy ja tekeminen on päätöntä sinkoilua, siirryn usein selkeään to do –listaan. Kirjoitan kaikki meneillään olevat työt ja tehtävät yhdelle paperille ja aloitan purkamaan listan ärsyttävimmästä tehtävästä. Yliviivaan aina tehdyn työn yli. Tehtyjen töiden määrän näkeminen helpottaa ja rauhoittaa.

Erityisesti työperäistä stressiä selätän myös treenaamalla. Mielellään hakeudun ryhmätreenien pariin, sillä yksin salipuurtaminen ajaa liiaksi ajatuksia työhön. Ohjattu treeni ryhmässä taas saa ohjattua ajatukset vain ja ainoastaan treenin suorittamiseen ja sen jälkeen mieli onkin paljon tyynempi.

Olen jo vuosikaudet tehnyt hyvin säännöllistä työaikaa, vaikka työni mahdollistaisi liukuvan työajan. En myöskään mielelläni lue sähköpostejani illalla ja olen puhelimessanikin työmeilin asetukset laittanut sellaiseen tilaan, että postit haetaan ainoastaan kun avaan meilini. Helpottavaa kun illalla puhelin ei kilkkaa ainakaan työasioiden takia. Nyt pitäisi kyllä säätää myös erilaisten appsien asetuksia, koska olen huomannut, että tartun puhelimeeni appsien notifikaatioiden takia jatkuvasti. Tämä on huono tapa ja saa tarttumaan puhelimeen aivan jatkuvasti. 


Ja viimeisenä, mutta ei missään nimessä vähäisimpänä, menen metsään. Metsässä käveleminen rauhoittaa, siellä mieli lepää ja jos vaan antaa mielensä vaeltaa luonnon äänissä, hajuissa ja väreissä, ajatukset rauhoittuvat. Samalla saan raitista ilmaa ja hyvän palauttelevan treenin. Ja mikä parasta, aina ei tarvitse lähteä kovinkaan kauas. Asuntomme lähellä on pieni kaupunkimetsä, sinne kuuluu kyllä vilkas liikenne ja vastaan tulee usein muita kävelijöitä, mutta pienikin pala luontoa auttaa. Kokeile vaikka!

Onko kenelläkään muita hyviä vinkkejä stressin selättämiseen tai jopa estämiseen?

torstai 6. lokakuuta 2016

Liikkuvuus, venyttely ja kehonhuolto kunniaan

Olen jostain syystä ollut viimeisen kuukauden aikana yläkropasta todella tukossa ja jumissa. Jotta en jumahtaisi ihan täysin, aloitin oireiden ilmettyä oikein tehokehonhuollon pyrkimällä joka päivä tekemään useita pieniä hetkiä erilaisia kehoa avaavia ja venyttäviä harjoitteita, oman kehonpainolla, kuminauhalla, kepillä, staattisin ja dynaamisin venytyksin sekä rullaillen. Eli you name it, mitä en olisi hyödyntänyt.

Toistaiseksi jumi jatkuu, mutta sille voi olla myös eräs terveydellinen syy, miksi näin on ja miksi en meinaa saada kipua kuriin. Mutta mielestäni tämän tehokuurin aikana liikkuvuuteni ylipäätään on parantunut paljon. Kävin salillani Poltteella kehonpainoharjoittelutunnilla tutustumiskäynnillä ja teemana olikin liikkuvuus. Ihanaa, 45 minuuttia oikeaa tehovenyttelyjä pitkillä staattisilla venytyksillä. Poimin sieltä pari ihan uutta liikettä, jotka varmasti jää hyötykäyttöön myöhemminkin. Nappaa säkin nämä omaan liikepankkiisi.

Hartioiden venytykselle en ole oikein meinannut löytää muuta hyvää liikettä kuin perinteisen ”käsivarren halauksen”. Mutta nyt sain jopa kaksi aika makeasti hartioihin, erityisesti etuosaan, osuvaa venytysliikettä. Ja uudenlaisen lantiota ja sisäreisiä avaavan liikkeen. Päätin nyt jakaa nämä löydökset myös täällä blogissa.

Olan/hartioiden venytys numero 1.
Hyvä olkapäävenytys

Mene lattialle päin makuulle ja taita vasen käsi kroppasi alle. Painaudu olkaasi vasten niin, että se on tiukasti kiinni lattiaa vasten. Jos et saa tuntumaa, taivuta vasenta jalkaa lattiaa vasten sivulle koukkuun ja hae jalan asennolla lisää tehoa venytykseen. Vaihda puoli.

Olan/hartioiden venytys numero 2.
Tehokas hartioiden venytysliike

Tehokas hartioiden venytysliike

Tehokas hartioiden venytysliike

Istu selkä suorana, vie käden vartalon taakse mahdollisimman pitkälle kämmenet kiinni lattiassa, pikkurillit lähellä toisiaan. Lähde hitaasti ”kävelemään” kämmenillä kohti vartalon sivuja käsivarren koko ajan suorana, vartalon laskeutuu kohti lattiaa. Kun kädet ovat sivuilla suorana, olet selkä kiinni maassa. Lähden hitaasti takaisin ylös, samalla tapaa kuin laskeuduit alas, mutta pyri pitämään yläkroppasi mahdollisimman matalana. Toista tätä muutamia kertoja.

Lantion ja sisäreisien venytys
Venytysliike sisäreisille ja lantiota avaava liike

Asetu päinmakuulle lattialle. Tuo jalat timantinmuotoiseen asentoon mahdollisimman lähelle haaraa jalkapohjat yhdessä. Paina nyt jalkojasi aktiivisesti kohti lattiaa ja pyri pitämään asento koko ajan tällaisena.  Lantio painautuu kohti lattiaa. Huom! Olen aika liikkuvainen ja sainkin itseni aikalailla sammakkoasentoon tässä liikkeessä. Suorita oman liikkuvuutesi rajoissa ja älä lannistu, jos et saa jalkoja yhtä tiiviisti lattiaan kuin mitä ne minulla on.


Sellaiset, toivottavasti näistä venytyksistä on jollekin muullekin yhtä suuri hyöty kuin minulle. Ja pahoittelut, mustat housut mustalla jumppapatjalla valokuvassa ei ole paras valinta :/ Parannetaan taas ens kerralla asiaa :)

keskiviikko 5. lokakuuta 2016

Hermoja, luita ja lihaksia - ihminen on mielenkiintoinen kompleksi

Nyt on sitten PT-koulutus lähtenyt toden teolla käyntiin. Viime  lähijaksolla opiskelimme perusanatomiaa. Tällaiselle, joka ei käytännössä ole koskaan anatomiaa ihan tosissaan lukenut, kaikki oli uutta ja ihmeellistä. Alkuun kuitenkin meidän pyydettiin esittäytymään ja kertomaan itsestään nimi, paikkakunta, valmennuskokemus ja anatomiaosaaminen.

Ensimmäistä kertaa tajusin epävarmuuksissani, että ei hitsi vieköön, onhan tässä valmennettu vaikka millä mitalla. Harrastin lähes kymmenen vuotta agilityä puolitosissani kilpaillen ja toisia koirakkoja valmentaen!!! Mitä se on jos ei valmentamista, ensin eläinten ja sitten vielä toisen ihmisen ja hänen eläimensä. Esimieskokemus, valmennustahan sekin, jos sen tekee nykypäivän normien mukaan ja onhan tässä noita työhön liittyviä koulutuksiakin tullut vedettyä :O

Anatomia oli mielettömän kiehtovaa ja mielenkiintoista. Perusteet luustosta, hermoista ja siihen päälle sitten tarkempi syyni lihaksista ja niiden toimintamekanismista avasi kyllä taas suuria portteja treenamisen maailmaan. Teimme liikeanalyysejä, joissa määrittelimme pienryhmissä erilaisten liikkeisiin vaikuttavia lihaksia ja niiden eri tehtäviä liikkeessä. Todella haastavaa, mutta pitää vain kotona harjoitella lisää, eiköhän se siitä. Liikeanalyyseistä saa varmasti jatkossa irti paljon uusia ohjelmia suunnitellessa.

Isoin oivallus lähijaksolla oli myös se, että mikä se PT parhaimmillaan on tai voi olla. Ja se, että jokaisella on paikkansa PT-maailmassa tekijänä. On vain löydettävä se tapa, miten itse haluaa toimia ja miten kokee parhaiten auttavansa ympärillä olevia. Toki huijata ei saa ja nöyrä pitää olla omaan tekemiseen sekä pitää osata myöntää jos ei pysty tarjoamaan asiakkaalle, mitä hän haluaa. PT-palvelut on kalliita ja sellaisen osto on iso investointi. Jos suoritus on huono tai palvelulupaus ei täyty, voi kyllä olla varma, että sana kiirii ja kauas, jos silti yrittää tarjota, jotain sellaista mihin ei kyvyt riitä.


Olen itse tehnyt nyt kuntosalivalmentajakoulutuksen aikana ja jälkeen ihmisille ohjelmia ja ohjauksia. Parasta näissä on ollut palaute, jossa ohjattava toteaa, että ihanaa kun hän saa juuri hänen tarpeet huomioivan ohjelman ja myös ohjauksessa oikeat liiketekniikat sekä vinkit. Mahtavaa on myös, kun jälkikäteen tulee tietoa, miten ohjelman kanssa on mennyt ja ompa yhdelle henkilölle vaihdettu hänen kokemansa haastava liike suorin jaloin maastaveto lantionnostoon. Ohjauksien jälkeen on aika niin upea fiilis, kun näkee ihmisen lähtevän posket punoittaen ja hymyssä suin kohti kotia. Tämä on parasta antia!

Alla vielä kuva lihaspelistä, jonka kehittelin itselleni. Eli opeteltavat lihakset suomeksi ja latinaksi eri paperisuikaleilla, jonka jälkeen suikaleet sekaisin ja otan aina yhden paperin käteen ja yritän muistaa a) lihaksen nimi joko suomeksi tai latinaksi b) missä lihas sijaitsee c) mihin se vaikuttaa. Aika hauskaa lihasmuistipeliä ;)

Lihaspeli lihaksien ulkoa opettelun  ja muistaisen apuna