torstai 13. helmikuuta 2014

Positiivisella ajattelulla pääsee pitkälle

Lupasin kirjoitella positiivisesta ajattelusta. Oma elämänmottoni on ajatella positiivisesti sattuipa sitten mitä tahansa. Siis kaikelle on tarkoituksensa. Toki elämässä on murheita ja suruja, jotka saavat mielen matalaksi ja se on normaalia, mutta siitä ei saisi tulla elämäntapa.

Kyyniset ja negatiivisesti ajattelevat ihmiset ovat mielestäni hyvin ahdistavia ja he myös levittävät omaa pahaa oloaan ympärilleen hirvittävän helposti. Siksi jos omat voimat ei riitä tsemppaamaan toista onnellisemmalle polulle, tulisi mielestäni harkita onko negatiivisuus lähelläsi sen arvoista. Itse olen joutunut tekemään kipeitä ratkaisuja ja luopumaan itselleni rakkaistakin ihmisistä vain siksi, että itse pysyisin terveenä.

Taloussanomissa on ollut syksyllä 2012 artikkeli siitä kuinka valittajat kuluttavat aivojamme. Tämä on harvinaisen totta. On todella raskasta kuunnella päivästä toiseen valitusta, milloin mistäkin asiasta ja pian saattaakin huomata ajattelevansa samalla tavalla.

Minulla ei ole oikein mitään taikakeinoja negatiivisen ajattelun selättämiseen. Ainoa tapa jolla itse selätän huonoja ajatuksia on miettiä kaikki ennemmin positiivisesti. Asioille on tarkoitus, aivan varmasti.

Muista nauraa ja hymyillä itsellesi. Luin myös jostakin kivan vinkin, ota lasipurkki johonkin hyvään ja helposti saavutettavaan paikkaan. Aina kun sinulle tapahtuu jotain hyvää, pienikin asia, vaikkapa söin hyvän jäätelön, vauvani hymyili ensimmäistä kertaa, nukuimpa viime yönä hyvin jne kirjoita pieni onni paperilapulle ja pudota lappu purkkiin. Katso vuoden päätteeksi kuinka paljon hyvää elämässäsi onkaan vuoden aikana tapahtunut.

Itselläni on vakava pitkäaikaissairaus, jonka en anna vallata elämääni enkä mieltäni. Minulla nyt vain on diagnoosi ja joskus ikäviä oireita, sille ei voi mitään, ne menee joskus ohi. En ajattele sairauttani päivittäin, en edes viikottain, ei ole mitään tarvetta rypeä huonossa onnessaan, jonka sairaus on minulle langettanut. Päinvastoin, minähän tämän perkeleen voitan ja itselleni näytän, että elän elämäni onnellisena ja yhtä hyväkuntoisena ellen jopa parempi kuntoisena kuin ns terveet ihmiset.


  1. Voimia kaikille, positiivisuus ja onnellisuus kunniaan!

maanantai 27. tammikuuta 2014

Uutta sisältöä elämään

Olen tässä vuoden päivät mietiskellyt millä voisin saada elämääni uudenlaista sisältöä ja sitä olen enemmän ja vähemmän tosissani liikunnasta ja ravitsemuksesta etsinyt.

Vuosi sitten aloitin uudessa työssä, uudella paikkakunnalla ja samaan aikaan aloitin myös ravitsemustieteiden perusopinnot avoimessa yliopistossa. Sainkin viime talven aikaan kiireettömällä opiskelutekniikalla suoritettua hieman vajaa puolet 26 opintopisteen urakasta. Opinnot aloittaessani päätin, etten pingota vaan teen opintopisteet omaan tahtiini työni ohessa. Kävin kolme hyvin mielenkiintoista kurssia; elintarvikeoppi, ravitsemus ja teveys sekä ravitsemus ja liikunta. Näiltä kursseilta jäi paljon käteen ja ymmärrys siitä, että ravinnolla on suurempi merkitys terveyteen kuin uskoinkaan. 

Nyt ajatus opintojen saattamisesta loppuun ja osaamisen laajentamisesta myös liikunannan saralle on hyvin pinnalla. Tästä intoutuneena tutkin jälleen vaihtoehtoja kouluttautua työnohessa liikunta-alalle ja näin ensimmäisessä vaiheessa totesin Trainer4youn pt-koulutusputken eniammäisen stepin eli hyvinvointivalmentajan koulutuksen itselleni sopivimmaksi vaihtoehdoksi. Lähinnä siksi, että tällainen askelaskeleelta tyyppinen opiskelu toiminee hektisen työn ohella parhaiten, en sido itseäni mihinkään pitkäksi aikaa. Tosin, olisi kyllä hyvä sitoa ja kiinnostaisikin PT-putki kokonaisuudessaan, mutta suurempi este sitoutumiskammon sijaan on tietysti raha. Opinnot kustantavat ihan sievoisen summan rahaa. Sitä varten on hieman tutkiskeltava vaihtoehtoja opintojen rahoitukseen.

Koska teen päätyökseni suuressa suomalaisessa pörssiyhtiössä markkinointia, koen, että sen työn vastapainoksi tarvitsen jotakin, millä auttaa muita ihmisiä. Minusta ei koskaan voisi tulla sairaanhoitajaa, mutta uskon, että markkinointiosaamiseni yhdistettynä hyvinvointiin ja terveyteen olisi se tie onneen, jossa kokisin tekeväni hyvää muille. Markkinoinnilla kun pyritään kuitenkin puhuttelemaan kohderyhmiä niille sopivalla tavalla niin miksi en käyttäisi tätä taitoa myös opastaessani parempien elämäntapojen etsijöitä? Huomaan nimittäin usein saavani ihmiset ympärilläni huomaamatti innostumaan asioista, jotka ovat minulle tärkeitä. Eli osaan ilmeisesti tartuttaa intohimoni puhumalla :) eli miten on, kiinnostaisiko terveellisten elämäntapojen opettelu innostuneen ohjaajan avulla?

Tulen kirjoittamaan opintojeni etenemisestä ja niiden herättämistä ajatuksista jatkossa. Toivottavasti saan lukijani miettimään omaa elämäänsä valintoja ja mahdollisesti innostamaan parempien valintojen tekemiseen.

Mottoni on, asioilla on tarkoituksensa. Ensimmäinen teesini, josta voisin seuraavaksi kirjoittaa on positiivinen elämänasenne tilanteessa kuin tilanteessa. Positiivisuudella elämä on paljon miellyttävämpää ja väitän, että jopa terveellisempää kuin negatiivisuudella.


Think positive!

sunnuntai 26. tammikuuta 2014

Blogin uusi alku

Blogi jäi puolitoista vuotta sitten muuton, uuden työn ja saamattomuuden jalkoihin. Nyt on kuitenkin aika herätellä blogi henkiin, vähän eri näkökulmasta vain. Muuton jälkeen innostuin Tampereella liikkumaan ja kiinnittämään entistä enemmän huomiota ruokavaliooni.

Tamperelainen Poltesali antoi minulle aivan uuden näkökulman liikkumiseen. Lokakuussa 2012 menin Poltteen crosstrainingin peruskurssin esittelytunnille ja siitä lähtien olenkin ollut koukussa. Vuodenvaihteessa 2013 otin Poltteelta personal trainerin, Jenni Puputin, jolta sain aivan uudenlaiset eväät treenaamiseen. Ennen minua vaivasi 2-3 kuukauden syndrooma eli tein satasella tuon ajan uutta urheiluharrastusta ja jäin sen jälkeen kyllästyneenä sohvalle makaamaan. Nyt treenaan kiireistä riippuen 3-5 kertaa viikossa, salilla ja kotona. Olen ymmärtänyt, miten elämän kiireissä liikkumista voi tehdä muutoinkin kuin orjallisesti saliohjelmaa noudattaen. Toiminnallista treeniä, crosstrainingia, juoksua, kävelyä, salia, kotitreenejä youtubetreenivideoiden avulla, pääasia, että liikkuu monipuolisesti ja tarkkailee, että kaikki viikot eivä ole yhtä kevyitä tai raskaita.

Vuoden tulokset treeniin olivat huikeita:
Paino 54,1 kg -> 50,7 kg
Rasvaprosentti n. - 7%
Vyötärö -4 cm
Lantio leveimmästä kohtaa eli takapuolen ympäriltä -5,5 cm
Reidet -3,5 cm
Vaatekoko 36->34

Nyt katse on tulevaisuudessa, aion tämän blogin uudelleen herätyksen myötä kirjoitella treeneistäni, kehityksestä, ajatuksistani ravitsemukseen ja pian alkavaan Trainer4You koulutukseen. Ilmoittauduin PT-putken ensimmäiseen osaan eli Hyvinvointivalmentaja-koulutukseen. Toivottavasti minusta jossain vaiheessa voisi tulla PT ja voisin toteuttaa unelmaani tehdä jotakin muutakin työtä päivätyöni markkinoinnin lisäksi. Näistä ajatuksista lisää myöhemmin.